Bijzonder Africa - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van SODA - WaarBenJij.nu Bijzonder Africa - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van SODA - WaarBenJij.nu

Bijzonder Africa

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg SODA

06 September 2015 | Malawi, Lilongwe

Het avontuur is bijna ten einde. Morgen gaan we starten met de terugreis. Dat het een avontuur voor ons was kunnen we met gerust hart zeggen met het ziekenhuis als resultaat. Bert Hop, de man die ons 3 jaar geleden voorzichtig een toelichting gaf over zijn stichting en de mogelijke samenwerking met de Bouwcombinatie, nam ons 3 weken mee naar het continent waar hij zijn hart aan heeft. verpand. En we hebben onze ogen uitgekeken. Over de samenwerking met de bevolking hebben we het al gehad om over de wegen maar te zwijgen. Maar wat we onderweg allemaal gezien hebben is moeilijk te beschrijven. We beperken ons dan maar ook tot het vervoer middel de fiets en wat je daar allemaal op kunt vervoeren! 4 personen op de fiets is natuurlijk niks en hout, houtskool, alle groentensoorten en rietstengels op gebost tot een pakket van 3 bij 5m1 is ook een peulenschil. Koelkasten en bankstellen kan bij ons de postbode ook gewoon afleveren. Wij hebben het gezien. Vee transport op de fiets behoort ook tot de gewoonste zaak van de wereld. Konijnenhok, duiventil achterop is geen probleem en de levende kippen hang je gewoon aan het stuur. Een geit leg je gewoon achter op een plank op de snelbinder. Vind je niet apart? Heel apart. We hebben 1 week het Afrika gezien zoals de meeste touristen Afrika zien maar we hebben 2 weken mogen werken in het "echte Afrika" tussen de Afrikanen en iets moois kunnen achterlaten. Morgen vliegen we met voldaan gevoel en een koffer vol bijzondere ervaringen terug!

• 16 September 2015 - 13:30

Gert:

Hier past alleen maar : dankbaarheid! Voor iedereen die dit mogelijk gemaakt heeft, de onzelfzuchtige inzet om de naaste lief te hebben als jezelf, zoals ons geboden is met God als onze inspirator!